En
eller den här symbolen ”#” som det är mer känt har blivit en integrerad del av sociala medier. Om du aldrig har använt det och du har frågat dig själv vad som är en hashtag och vad betyder hashtag?
En hashtag är en etikett för innehåll. Det hjälper andra som är intresserade av ett visst ämne att snabbt hitta innehåll om samma ämne.
En hashtag ser ungefär så ut: #2123 eller #sweden, #photography, #dittföretag, #ernstblommor och så vidare..
Hashtags används främst på flera sociala medier. Det började i de gamla chattrummen på IRC men slog igenom på Twitter för att sedan sprida sig vidare till andra sociala plattformar, som Instagram, Facebook, Pinterest och Google+.
Den som delar innehåll om ett relevant ämne kan lägga till hashtagsetiketten i sitt meddelande. Andra som söker efter det ämnet kan söka efter den etiketten för att hitta andra meddelanden på samma sociala medieplattform.
Tack vare hashtags kan nu vem som helst över hela världen följa aktuella händelser och nyheter genom att klicka på passande hashtag och få upp ett flöde av information specifikt för detta ändamål. (Självklart missbrukas detta ibland då vissa människor försöker att förmedla sina egna budskap och använder samma hashtag men i ett annat syfte. Beroende på storlek av händelse så försvinner oftast dessa i mängden och sållas snabbt bort ur flöden).
Hashtags för sådana situationer ger också allmänheten möjlighet att uttrycka sin känsla – något som många av oss känner oss tvungna att göra i händelse av en katastrof. När det gäller naturkatastrofer är en hashtag som en informationslivslinje. Vi håller fast vid det, för att lära oss mer om evenemanget och ge ett emotionellt utlopp.
Hashtags är dock inte begränsade till stora nyheter.
Marknadsförare för mindre företag har också ”knäckt koden” och tänkt på uppfinningsrika sätt att använda hashtags. Vi diskuterar marknadsföringsanvändningen av hashtags mer nedan.
Hur skapar man en hashtag då?
Hashtags är enkla saker. Det finns bara några tekniska krav att veta:
Mellanslag/mellanrum är inte tillåtet
Det betyder att ska du skriva ”Krispiga maränger” i en hashtag så får du istället skiva exempelvis: #krispigamaränger, #krispigamaranger eller #krispiga-maränger.
En hashtag kan vara ett enda ord, en förkortning, en uppfunnen kombination av bokstäver och siffror eller en fras. Om det är en fras kan det inte finnas mellanrum mellan ord. Alla bokstäver och siffror måste som skrivet köras tillsammans utan mellanslag i en hashtag. Du kan inte ha interpunktion eller symboler i din hashtag (förutom # -symbolen i början). Siffror är OK, men du måste också ha minst en bokstav med siffrorna – hashtags kan inte bestå helt av siffror.