Vad är en (#) hashtag?

Hashtags på sociala medier är ett kraftfullt verktyg och framför allt helt gratis att använda i din marknadsföringsstrategi

Har du använt dig av några av de sociala plattformar som finns tillgängliga i dagens läge så har du garanterat stött på den här symbolen någon gång #. Tidigare kallades det för ett nummertecken men går nu i folkmun under namnet ”Hashtag”. Denne, tillsynes, vanliga lilla symbol har kommit att förändra stora delar av alla de inlägg vi i dagens lägen ser i flöden runt om på sociala plattformar. Det har istället kommit att bli en kraftfull symbol som förvandlar vanlig text till en hyperlänksportal i en galax av information, öppen för hela världen att beskåda. Hashtags tar dig till just det innehållet du önskar på bara ett klick..

Läs vidare för att få reda på hur man använder sig av hashtags och vilka misstag du bör undvika.

Vad är en hashtag och vad gör man med hashtags?

En eller den här symbolen ”#” som det är mer känt har blivit en integrerad del av sociala medier. Om du aldrig har använt det och du har frågat dig själv vad som är en hashtag och vad betyder hashtag?

En hashtag är en etikett för innehåll. Det hjälper andra som är intresserade av ett visst ämne att snabbt hitta innehåll om samma ämne.

En hashtag ser ungefär så ut: #2123 eller #sweden, #photography, #dittföretag, #ernstblommor och så vidare..

Hashtags används främst på flera sociala medier. Det började i de gamla chattrummen på IRC men slog igenom på Twitter för att sedan sprida sig vidare till andra sociala plattformar, som Instagram, Facebook, Pinterest och Google+.

Den som delar innehåll om ett relevant ämne kan lägga till hashtagsetiketten i sitt meddelande. Andra som söker efter det ämnet kan söka efter den etiketten för att hitta andra meddelanden på samma sociala medieplattform.

Tack vare hashtags kan nu vem som helst över hela världen följa aktuella händelser och nyheter genom att klicka på passande hashtag och få upp ett flöde av information specifikt för detta ändamål. (Självklart missbrukas detta ibland då vissa människor försöker att förmedla sina egna budskap och använder samma hashtag men i ett annat syfte. Beroende på storlek av händelse så försvinner oftast dessa i mängden och sållas snabbt bort ur flöden).

Hashtags för sådana situationer ger också allmänheten möjlighet att uttrycka sin känsla – något som många av oss känner oss tvungna att göra i händelse av en katastrof. När det gäller naturkatastrofer är en hashtag som en informationslivslinje. Vi håller fast vid det, för att lära oss mer om evenemanget och ge ett emotionellt utlopp.

Hashtags är dock inte begränsade till stora nyheter.

Marknadsförare för mindre företag har också ”knäckt koden” och tänkt på uppfinningsrika sätt att använda hashtags. Vi diskuterar marknadsföringsanvändningen av hashtags mer nedan.

Hur skapar man en hashtag då?

Hashtags är enkla saker. Det finns bara några tekniska krav att veta:

Mellanslag/mellanrum är inte tillåtet

Det betyder att ska du skriva ”Krispiga maränger” i en hashtag så får du istället skiva exempelvis: #krispigamaränger, #krispigamaranger eller #krispiga-maränger.

En hashtag kan vara ett enda ord, en förkortning, en uppfunnen kombination av bokstäver och siffror eller en fras. Om det är en fras kan det inte finnas mellanrum mellan ord. Alla bokstäver och siffror måste som skrivet köras tillsammans utan mellanslag i en hashtag. Du kan inte ha interpunktion eller symboler i din hashtag (förutom # -symbolen i början). Siffror är OK, men du måste också ha minst en bokstav med siffrorna – hashtags kan inte bestå helt av siffror.

Börja alltid med # -symbolen

För att skapa en hashtag, börja med en hashtag-symbol # och följ den direkt med bokstäver och ibland siffror. På mobila enheter hittar du # i symbollistan, för PC håller du nere shift+3 och på Mac alt+3 -tangenterna.

Skapa din egen hashtag

Vem som helst kan skapa en hashtag. Jag har skapat många hashtags genom åren. Du kan skapa en av dina egna eller flera om du vill.

Allt du gör för att skapa en hashtag är att tänka ut något och skriva det. Börja sedan använda den i dina meddelanden för att få en spridning genom dina följare. Lyckas du bra så har du gratis marknadsföring från just dina kunder och följare.

Tänk på:

Vanligtvis lägger man till en eller flera hashtags i slutet av ett meddelanden. Men du kan lägga till det var som helst i meddelandet som är vettigt, så länge det är läsbart.

Gör hashtags unika

Om du tror att du har uppfunnit en hashtagg som är helt ny, gör en sökning först på den sociala plattformen du tänker använda den på. Vi finner att hashtaggen vi vill använda ungefär 25% av tiden redan används för något annat syfte.

Nu finns det ingen hashtag polis. Så tekniskt sett finns det inget som hindrar dig från att använda en hashtagg som redan används. Men att göra det kommer att orsaka förvirring, eller värre, ses som ett försök att kapa en diskussion bara för att få uppmärksamhet. Om hashtaggen du använder är det bäst att gå tillbaka till ritbordet.

Vanliga misstag vid användande av hashtags

Precis som med nästan alla andra aspekter av sociala medier har vi hittat en hel del sätt att kungligt förstöra användningen av även detta smarta verktyg.

Här kommer några misstag som du bör undvika:

Taggen är för lång eller för specifikt att det helt enkelt inte finns någon chans att någon annan någonsin kommer att använda (eller se) den.

Vad tycker du om det här exemplet? #envanligadagpålandetnärjaghittadeettbäverbo. Jag har faktiskt inte ens sökt på den här taggen (kommentera gärna nedan om du hittar något). En taggning av alfabetet baklänges kommer antagligen att  ha fler inlägg än detta. Exemplet ovanför är både för långt och för specifikt för att göra någon nytta. Istället kunde hashtagen ha skrivits som ”En helt vanlig dag på #landet då jag hittade ett #bäverbo”  Du kan även lägga till ett par taggar extra efter inlägget, exempelvis: #bäver #natur #dinstad för att förtydliga ytterliggare och få fler intresserade av dessa ämnen att uppmärksamma ditt inlägg och bild.

Dina hashtags innehåller stavfel

Hashtags är specifika och enkla. Vad du skriver in är vad du får. Till skillnad från en vanlig Google-sökning som ger dig ett artigt förslag om ”Menade du …?” så stavar inte hashtags, undersöker eller tolkar inte vad du skriver. Enligt design så är det just det här som gör att varje hashtag kan vara så unikt och representera exakt vad du vill säga. Detta ger också den perfekta stormen för stavfel för att göra en annars kraftfull hashtag helt värdelös.

Dina hashtags helt enkelt ingen mening (precis..)

Ibland är det resultatet av ett stavfel, ibland är det ett resultat av att man inte förstår hashtags och ibland är det ett resultat av att man inte förstår det språk man skriver på. Oavsett anledningen, om din hashtag inte ger någon mening, kan du satsa på att ingen annan (om inte av ett rent misstag) väljer att använda samma tagg och ditt inlägg kommer aldrig att få exponering utöver ditt eget, isolerade nätverk. Återigen, gör din undersökning om din tagg redan finns, om det finns ett mer trendigt alternativ och alltid korrekturläst innan publicering! (Skulle tryckfelsnisse vara där kan du alltid redigera ditt inlägg, tänk dock på att du INTE kan redigera marknadsförda inlägg på exempelvis Instagram)

Hashtags med mellanslag fungerar inte

För så mycket som jag älskar att se grammatiskt korrekta inlägg på sociala medier är hashtags en av de få tillfällen där du behöver kasta dina mellanslag, komma, bindestreck och apostrof åt sidan.

Här är varför: 

Vi tar hashtaggen ”# du är min bästa vän” som exempel . #Du är en stark hashtag i sig, men det saknar den mer relevanta hashtaggen du verkligen vill ha här. I det här fallet vill du skriva #duärminbästavän eller #Du är min #bästa #vän. Dessutom kommer det inte att göra någonting alls att publicera ”# du är min bästa vän” mer än att generera text i ditt inlägg. då en hastag ALLTID måste sitta ihop med ordet efter för att fungera. Samma sak gäller bindestreck och komma! Skriv # set-up som #setup och # detta, ochandraord som #ochandraord.

Det används inkonsekvent

Att använda befintliga populära hashtags är ett bra sätt att marknadsföra ditt innehåll till en bredare, mer allmän publik än ditt eget sociala nätverk. Ett annat strategiskt sätt att använda hashtags är att skapa din egen hashtag som en organiserad landningsplats för allt innehåll som är relaterat till ditt varumärke. Bäst av allt, andra människor kan bidra till denna ”filmapp” med innehåll med samma hashtag. Det är precis vad dessa plattformar var avsedda att främja – en social och interaktiv online-miljö. Gratis marknadsföring helt enkelt!

Så vart går det fel då? När du använder denna hashtag inkonsekvent. Hashtags är trots allt en kommunikationsstrategi. Precis som du (förhoppningsvis) vet att du måste förbli konsekvent i dina andra marknadsförings- och PR-ansträngningar, måste du också förbli konsekvent när du använder den här frasen med varje relevant innehåll du lägger upp. Gör det till en destination som människor vill resa till – och stanna ett tag. Detta kräver kvalitetsinnehåll som uppdateras ofta.

Taggen är en av mer än 20 hashtags du använder i ett enda inlägg

Om texten under ditt foto ser ut som ett stycke med blå länkar, drunknar du dina följare i ett hav av hashtags. Ännu värre, du riskerar att se lika spammig och desperat ut som de phishing-e-postmeddelanden från den nigerianska prinsen som fortfarande ber mig att ge honom stora summor pengar! Mer är inte alltid bättre.  Medan denna strategi kommer att öka de olika sätt som den sociala medieplattformen delar ditt innehåll, för oss som kunder och följare skriker det ”uppmärksamhet” och det är oftast förknippat med en negativ image av din verksamhet. Begränsa istället dina hashtags till 5-7 meningsfulla och relevanta taggar. Det blir enklare så för alla.

Har du andra exempel?

Kommentera gärna med egna exempel på dålig hastags och dess placeringar

Tycker du att detta inlägg var till hjälp? Recensera gärna våra tjänster genom att klicka på länken. Glöm inte att gilla vår Facebooksida för fler guider och tips för att optimera din verksamhet på nätet!

Har du hört talas om Akalasi?
Det är en sjukdom som gör att den drabbade har svårt att svälja föda och dryck, ibland inte ens saliv.
Besök gärna akalasi.se för att läsa mer

Ställ gärna en fråga eller lämna en allmän kommentar om du vill!

Kommentarer