Instagram för företag

Instagram för dig som driver företag ger dig mängder med möjligheter

Har du mängder med produktbilder som du vill visa dina potentiella kunder? Då är Instagram helt rätt för din verksamhet. Faktiskt är det så att Instagram passar nästan alla typer av verksamheter då de inte är inriktade på någon specifik branschgrupp. Med över 1 miljard användare så finns det gott om utrymme att synas för de flesta. 

Följ denna guiden för visuellt dela med dig av dina produkter och tjänster redan idag!

Så här använder du Instagram för företag: En snabbguide

Vid en snabb överblick kan det vara förvirrande att ta reda på hur man använder Instagram för företag.

Vad gör jag? Vad är en regram, i alla fall? Varför gillar ingen det jag delar? 
Men trots Instagrams många möjligheter är det utan tvekan enklare än någonsin att locka följare och vinna över kunder.
Allt handlar om din strategi.
Vi har beskrivit de viktigaste tipsen för Instagram för att inte bara komma igång på plattformen utan också bygga en publik som också gillar just ditt innehåll.
Häng på!
Steg 1: Skaffa ett Instagram-företagskonto
Om du redan har ett personligt Instagram-konto med varumärkesanpassat innehåll och en etablerad följer skara kanske du helt enkelt vill konvertera det till ett Instagram-företagskonto. Detta ger dig tillgång till alla affärsfunktioner men gör övergången sömlös för dina befintliga följare.
Du kan också välja att skapa ett helt nytt Instagram-företagskonto. Det här är rätt val om du inte har ett befintligt personligt konto eller om ditt personliga konto inte representerar ditt företag.

Ladda ned Instagram:

För Android
För Apple
För Windows

Så här skapar du ett företagskonto för Instagram från grunden

  1. Ladda ner Instagram-appen för iOSAndroid, or Windows.
  2. Öppna appen och tryck på Registrera dig.
  3. Ange din e-postadress och tryck på Nästa. Om du vill ansluta ditt Instagram-företagskonto till din Facebook-affärssida, se till att du använder en administratörs-e-postadress för att registrera dig eller knacka på Logga in med Facebook.
  4. Välj ditt användarnamn och lösenord och fyll i din profilinformation.
  5. Tryck på Klar.
  6. Du har nu ett personligt Instagram-konto som är redo att konverteras till ett företagskonto. Fortsätt genom att följa stegen nedan.

Hur man konverterar ett personligt Instagram-konto till ett företagskonto

  1. Logga in på ditt befintliga personliga Instagram-konto i appen.
  2. Tryck på profilikonen för att gå till din profil.
  3. Tryck på ikonen med tre rader längst upp till höger på skärmen och tryck sedan på Inställningar.
  4. Tryck på Byt till affärsprofil och sedan Fortsätt.
  5. (Valfritt) Om du vill ansluta ditt Instagram-företagskonto till din Facebook-företagssida, följ anvisningarna för att göra det.
  6. Lägg till kontaktinformation: Ditt Instagram för företagskonto måste innehålla en e-postadress, ett telefonnummer eller en fysisk adress (eller alla dessa).
  7. Tryck på Klar.

75% av alla 18 till 24-åringar använder sig av Instagram..

75%

18-24-åringar

57%

25-30-åringar

47%

30-49-åringar

23%

50-64-åringar

Steg 2: Redigera din företagsprofil

Inget sätt är rätt eller fel och att vara trendbrytande kan ofta leda till framgång. Vill du få igång ditt instagramkonto snabbt och enkelt så rekommenderar jag att du redigerar:

  1. Profilfoto: Det är bäst att använda företagslogotypen som din profilbild så att människor enkelt kan identifiera ditt varumärke.
  2. Kontonamn: Gör detta till ditt företagsnamn, identiskt med varumärkets andra sociala profiler.
  3. Användarnamn: Detta bör också vara ditt företagsnamn. Observera att ditt användarnamn inte kan ha några mellanslag.
  4. Webbplats: Detta är den enda klickbara URL på din Instagram-sida. De flesta företag använder antingen deras hemsida eller länkar till deras senaste kampanjsida.
  5. Bio: Din bio är där du kommer att fånga andra användares uppmärksamhet. Du kan antingen beskriva vad ditt företag gör, beskriva dina tjänster eller förmedla ditt varumärkes slogan här.

Behöver du hjälp med detta? Kontakta mig på 2123.se.

3. Sätt mål

Att veta vad du vill åstadkomma genom att använda Instagram för företag är det första steget i att skapa en effektiv Instagram-strategi. Att förstå dina mål håller dig på rätt spår och låter dig fokusera alla dina ansträngningar på att uppnå verkliga affärsmål.

Effektiva mål betyder att de är:
  • Specifika
  • Mätbara
  • Uppnåeliga
  • Relevanta och
  • Tidsenliga
När du bygger din Instagram-närvaro är det okej att ha mål baserat på ”fåfängestatistik” som; gillar, följer och kommentarer. Men se till att du också sätter upp mål som relaterar till verkliga affärsmål. 

Fokusera på rätt prestandamätvärden

De exakta mätvärdena för att mäta och spåra varierar för varje företag. Men i stort sett bör du fokusera på mätvärden relaterade till den sociala tratten.
Det betyder att dina mål ska anpassas till ett av de fyra stegen i kundresan:
Medvetenhet: Inkluderar mått som varumärkesmedvetenhet, tillväxt av följare och räckvidd efter.
Engagemang: Inkluderar mått som engagemangsfrekvens (baserat på gillanden) och förstärkningsfrekvens (baserat på delningar).
Konvertering: Förutom omvandlingsfrekvens inkluderar detta mätvärden som klickfrekvens och avvisningsfrekvens. Om du använder betalda annonser inkluderar omvandlingsstatistik också kostnad per klick och .
Kund: Dessa mätvärden baseras på åtgärder som kunder vidtar, som att ge vittnesmål.

Kom ihåg att dela inlägg regelbundet

När du väl har börjat bygga en följarskara på Instagram förväntar sig dina följare att se inlägg från dig regelbundet. Du vill hålla dem medvetna om ditt varumärke och få dem engagerade i det innehåll du delar. Kom ihåg att inte överdriva, delar du för mycket och för ofta tappar du generellt följare snabbare än du får ny då du istället rubbar dina följares flöde.
Det finns ingen tid som är bäst att publicera för alla företag. Beroende på bransch och inriktning så får du själv testa dig fram för att nå ut till så många som möjligt. Se över din statistik för dina inlägg, jämför  dina kunders/följares engagemang och anpassa dig därefter.  Tänk på att vanor kan komma att förändras beroende av årstider, väder och andra händelser så som storhelger och lokala event.
4. Instagram Insights

Visa statistik på Instagram

Så här visar du kontostatistik:
  1. Gå till din profil.
  2. Tryck på åtgärdsknappen Statistik.
    • Du kan även gå till    längst upp till höger och trycka på Statistik.
  3. Tryck på måttet under avsnittet Översikt eller specifikt innehåll som du har delat för en mer detaljerad uppdelning.
Tänk på att du endast ser statistik för innehåll som du har publicerat sedan du konverterade till ett företags- eller kreatörskonto.
Källa: Instagram
4. #hashtags

Vad är en Hashtag? Och vad gör du med hashtags?

En eller den här symbolen ”#” som det är mer känt har blivit en integrerad del av sociala medier. Om du aldrig har använt det och du har frågat dig själv vad som är en hashtag och vad betyder hashtag?
En hashtag är en etikett för innehåll. Det hjälper andra som är intresserade av ett visst ämne att snabbt hitta innehåll om samma ämne.
En hashtag ser ungefär så ut: #2123 eller #sweden, #photography, #dittföretag, #ernstblommor och så vidare..
Den som delar innehåll om ett relevant ämne kan lägga till hashtagsetiketten i sitt meddelande. Andra som söker efter det ämnet kan söka efter den etiketten för att hitta andra meddelanden på samma sociala medieplattform.

Läs mer om hur du använder dig av hashtags, misstag du bör undvika och andra saker du bör känna till här.

Så där
Nu bör du ha ett fungerande Instagramkonto för din verksamhet där du kan laborera med inlägg för att få så stort engagemang som möjligt från dina följare. Följ oss på Facebook, Instagram eller direkt här på 2123.se/guider för att få fler tips på hur du kan göra ditt företag synligare på nätet. 

Kom ihåg: Vi kan göra jobbet åt dig. Kontakta oss direkt så hjälper vi dig!

Tycker du att detta inlägg var till hjälp? Recensera gärna våra tjänster genom att klicka på länken. Glöm inte att gilla vår Facebooksida för fler guider och tips för att optimera din verksamhet på nätet!

Fler artiklar

    Har du hört talas om Akalasi?

    Det är en sjukdom som gör att den drabbade har svårt att svälja föda och dryck, ibland inte ens saliv.

    Besök gärna akalasi.se för att läsa mer

    Ställ gärna en fråga eller lämna en allmän kommentar om du vill!

    Kommentarer

    CPM står för kostnad per tusen visningar (cost-per-thousand impressions). ... CPM-annonser konkurrerar med annonser med kostnad per klick (eller CPC, cost per klick) i vår annonsauktion, så endast de annonser som ger bäst resultat visas på dina sidor.

     

    Källa: Google Support

    Hashtaggar används bland annat vid mikrobloggande på de sociala plattformarna Twitter, Facebook och Instagram. Hashtaggar används dessutom ofta när någon vill lansera en kampanj eller "satsning" och kan vara unikt utformade för ett särskilt ändamål, såsom #melfest för Twitterinlägg om Melodifestivalen.

    Även om hashtaggar funnits tidigare, bland annat på IRC, så var det på Twitter som funktionen fick bred spridning, där infördes de 23 augusti 2007. I juli 2009 blev inlägg med hashtaggar länkade på Twitter, innan dess fick användarna använda sökmotorn för att hitta inlägg med samma hashtag.

    Källa: Wikipedia