Skapa en Facebooksida för ditt företag

Facebook Pages ger ditt företag stora möjligheter att nå ut till dina kunder, kostnadsfritt!

Att ha en Facebook Företagssida gör det lättare för människor att upptäcka och interagera med ditt varumärke online. 

Ta reda på hur du ställer in en här.

Att skapa en Facebook-affärssida behöver inte vara svårt. Du har förmodligen redan alla foton, text och idéer du behöver för att bygga din Facebook-affärssida. Du behöver bara sätta dig ner och arbeta igenom några enkla steg för att få igång din sida.

Så, låt oss dyka in i hur man skapar ett Facebook-konto för ett företag. 

Tänk på att 2,5 miljarder människor använder Facebook varje månad, och mer än 140 miljoner andra företag använder redan Facebook för att få kontakt med den massiva publiken.

Hur man skapar en Facebook-sida för företag

Innan du kan registrera dig för din Facebook-affärssida måste du logga in på ditt personliga Facebook-konto. Men oroa dig inte – informationen från ditt personliga konto kommer inte att synas offentligt på din affärssida.

Så om du inte redan är inloggad på ditt personliga konto loggar in där nu.

Steg 1: Registrera dig

Gå till facebook.com/pages/create.

Välj vilken typ av sida du vill skapa: företag / varumärke eller community / offentlig person. I det här inlägget antar vi att du skapar en sida för ett företag eller varumärke, så klicka på kom igång-knappen för det alternativet.

Därefter anger du din företagsinformation

För ditt sidnamn, använd ditt företagsnamn eller det namn som människor troligen söker efter när de försöker hitta ditt företag.

För kategori, skriv ett ord eller två som beskriver ditt företag och Facebook kommer att föreslå några alternativ. Om ditt företag hamnar i mer än ett av kategorialternativen, välj det som dina kunder troligen kommer att tänka på när de tänker på ditt företag. Vi visar hur du lägger till fler kategorier senare.

När du väl har valt din kategori kommer rutan att utvidgas för att be om några ytterligare detaljer, som din adress och telefonnummer. Du kan välja om du vill göra denna information offentlig eller att endast visa din stad och län.

När du är redo klickar du på Fortsätt. Observera att detta innebär att du godkänner Facebooks sidor, grupper och evenemangspolicyer, så du kanske vill kolla in dem innan du fortsätter.

Ladda ned Facebook Page Manager för Apple eller Android

För Android
För Apple

Steg 2. Lägg till bilder

Därefter laddar du upp profil- och omslagsbilder till din Facebook-sida. Det är viktigt att skapa ett bra visuellt första intryck, så välj klokt här. Se till att de foton du väljer är anpassade till ditt varumärke och är lätt att identifiera med ditt företag.

Du laddar först upp din profilbild. Den här bilden följer ditt företagsnamn i sökresultaten och när du interagerar med användare. Det visas också längst upp till vänster på din Facebook-sida.

Om du har ett igenkännbart varumärke är det förmodligen ett säkert sätt att använda din logotyp. Om du är en kändis eller offentlig person kommer en bild av ditt ansikte att fungera som en charm. Det viktiga är att hjälpa en potentiella följare eller kunder att känna igen din sida omedelbart.

Tips: Din sidas profilbild visas med 170 x 170 pixlar i webbläsaren på datorer och med 128 x 128 pixlar på mobilen. Den kommer att beskäras till en cirkel, så lägg inte några kritiska detaljer i hörnen.

När du har valt ett bra foto klickar du på Ladda upp profilbild.

Nu är det dags att välja omslagsbild, den mest framträdande bilden på din Facebook-affärssida.

Denna bild ska fånga kärnan i ditt varumärke och förmedla din varumärkespersonlighet. Den visas med 820 x 312 pixlar på datorer eller med 640 x 360 pixlar på mobilen. Bilden måste vara minst 400 pixlar bred och 150 pixlar hög, men den rekommenderade storleken att ladda upp är 720 x 315 pixlar.

När du har valt en lämplig bild klickar du på Ladda upp en omslagsfoto.

Mötesbokningar online

Sista steget  innan din Facebook-företagssida är färdig är att välja om du vill använda Facebooks verktyg för mötesbokningar online. Har du behov av detta verktyg så väljer du Lägg till onlinebokning, om inte så går du vidare genom att klicka på Inte nu.

Läs mer om onlinebokningar här

Sådär! Du har nu en Facebook-företagsida, även om den är extremt gles.

Naturligtvis, medan skelettet på Facebook-sidan för ditt företag nu är på plats, har du fortfarande lite arbete att göra innan du delar det med din publik. Oroa dig inte – din sida är ännu inte synlig för allmänheten. (Vi kommer att göra det senare i det här inlägget.) Det du ser nu är en förhandsgranskning.

Steg 3: Lägg till dina affärsuppgifter

Även om du kanske frestas att lämna informationen till senare, är det viktigt att fylla i alla fälten i din Facebook-sida i avsnittet Om från början.

Eftersom Facebook ofta är den allra första platsen som en kund går för att få information om dig, är det viktigt att ha med all information du vill att dina kunder ska ta del av här. Om någon till exempel letar efter ett företag som är öppet till 16:00 vill de bekräfta denna information på din sida. Om de inte hittar det kan de istället leta vidare tills de hittar en lämpligare lösning med tydligare öppetider.

Om du vill börja fylla i dina affärsinformation klickar du på Redigera sidinformation i toppmenyn. Från den här skärmen kan du dela all viktig information om ditt företag.

Startsida

Det här är din startsida på Facebook pages. Härifrån kan du kontrollera det mesta som sker och  här har du menyer till alla inställningar och valmöjligheter för din företagssida.

Tjänster

Lägg till de tjänster du erbjuder dina kunder.

Recensioner

Se vad dina kunder, och besökare tycker om dina produkter och tjänster. I denna meny kan du även se vilka recensioner som har varit mest givande.

 

Skapa en butik

Skapa en sidbutik på Facebook. Här kan du:

  • Visa upp dina produkter
  • Gör det lättare att handla av dig
  • Anpassa butiken

 

Läs mer här

Erbjudanden

Skapa erbjudanden för att locka kunder
Publicera rabatter och erbjudanden direkt från din sida. Personer som sparar dem får en avisering innan de slutar att gälla.
 
Foton
 
Skapa exempelvis produktalbum eller album med bilder av olika kollektioner. Kom ihåg att professionella bilder ger rätt intryck. Är bilderna av dålig kvalitet eller visar saker som inte alls har med din verksamhet att göra så lämpar det sig bättre att hoppa över publicering än att göra ett halvbra intryck på dina kunder. 
 
Videoklipp
 
På samma sätt som du publicerar foton på din företagssida så kan du under denna fliken publicera lämpliga videoklipp. Tänk på att både video och bild presenterar din verksamhet för kunderna så håll det snyggt och städat i dessa album.
 
 

Erbjudanden

Skapa erbjudanden för att locka kunder
Publicera rabatter och erbjudanden direkt från din sida. Personer som sparar dem får en avisering innan de slutar att gälla.
 
Foton
 
Skapa exempelvis produktalbum eller album med bilder av olika kollektioner. Kom ihåg att professionella bilder ger rätt intryck. Är bilderna av dålig kvalitet eller visar saker som inte alls har med din verksamhet att göra så lämpar det sig bättre att hoppa över publicering än att göra ett halvbra intryck på dina kunder. 
 
 
Skapa inlägg
Publicera inlägg på samma sätt som du skulle göra med från privata Facebookkonto. Tänk på att inte publicera flera inlägg i rad. Delar du inlägg flera gånger per dag är chansen stor att de följare du har väljer att sluta följa din sida då det blir ett störningsmoment i deras flöde och blir mer likt spam än intressant. 
 
Tips:  Har du flera inlägg du vill göra men utan att för den delen spamma dina dina följare? Schemalägg dina inlägg!
 
 

Evenemang

Locka fler till dina evenemang!
Informera om vad som väntar. Skapa ett evenemang på Facebook.

Community

Skapa en grupp för att bygga gemenskap runt din sida. Hjälp målgruppen att ta kontakt i en grupp. Grupper är separata utrymmen där personer kan föra diskussioner, planera evenemang, dela foton med mera. Du kan interagera med personer i gruppen som din sida eller som dig själv.
 
Jobb
 
Söker du personal?
Publicera ett jobbinlägg för Skapa en företagssida på FB för att nå rätt sökande på Facebook.

Marknadsför

Är du sedan tidigare en van Facebook användare så har du med all säkerhet sett ”Sponsrade inlägg”. Att annonsera på Facebook är ett effektivt sätt att få potentiella kunder att se din verksamhet. Under flikarna marknadsför och annonscenter kan du skapa annonser, marknadsföra och se statistik över dina marknadsförda inlägg. 
 

Steg 4: Lägg till en "Call To Action" knapp

Välj funktion

En Call to action-knapp gör att dina besökare snabbt och enkelt kan kontakta dig på det sättet som just du föredrar. Välj funktion efter behov.

Tycker du att detta inlägg var till hjälp? Recensera gärna våra tjänster genom att klicka på länken. Glöm inte att gilla vår Facebooksida för fler guider och tips för att optimera din verksamhet på nätet!

Fler artiklar

    Har du hört talas om Akalasi?
    Det är en sjukdom som gör att den drabbade har svårt att svälja föda och dryck, ibland inte ens saliv.
    Besök gärna akalasi.se för att läsa mer

    Ställ gärna en fråga eller lämna en allmän kommentar om du vill!

    Kommentarer