Att ha en Facebook Företagssida gör det lättare för människor att upptäcka och interagera med ditt varumärke online.
Ta reda på hur du ställer in en här.

Att skapa en Facebook-affärssida behöver inte vara svårt. Du har förmodligen redan alla foton, text och idéer du behöver för att bygga din Facebook-affärssida. Du behöver bara sätta dig ner och arbeta igenom några enkla steg för att få igång din sida.
Så, låt oss dyka in i hur man skapar ett Facebook-konto för ett företag.
Innan du kan registrera dig för din Facebook-affärssida måste du logga in på ditt personliga Facebook-konto. Men oroa dig inte – informationen från ditt personliga konto kommer inte att synas offentligt på din affärssida.
Så om du inte redan är inloggad på ditt personliga konto loggar in där nu.
Gå till facebook.com/pages/create.
Välj vilken typ av sida du vill skapa: företag / varumärke eller community / offentlig person. I det här inlägget antar vi att du skapar en sida för ett företag eller varumärke, så klicka på kom igång-knappen för det alternativet.
För ditt sidnamn, använd ditt företagsnamn eller det namn som människor troligen söker efter när de försöker hitta ditt företag.
För kategori, skriv ett ord eller två som beskriver ditt företag och Facebook kommer att föreslå några alternativ. Om ditt företag hamnar i mer än ett av kategorialternativen, välj det som dina kunder troligen kommer att tänka på när de tänker på ditt företag. Vi visar hur du lägger till fler kategorier senare.
När du väl har valt din kategori kommer rutan att utvidgas för att be om några ytterligare detaljer, som din adress och telefonnummer. Du kan välja om du vill göra denna information offentlig eller att endast visa din stad och län.
När du är redo klickar du på Fortsätt. Observera att detta innebär att du godkänner Facebooks sidor, grupper och evenemangspolicyer, så du kanske vill kolla in dem innan du fortsätter.
Därefter laddar du upp profil- och omslagsbilder till din Facebook-sida. Det är viktigt att skapa ett bra visuellt första intryck, så välj klokt här. Se till att de foton du väljer är anpassade till ditt varumärke och är lätt att identifiera med ditt företag.
Du laddar först upp din profilbild. Den här bilden följer ditt företagsnamn i sökresultaten och när du interagerar med användare. Det visas också längst upp till vänster på din Facebook-sida.
Om du har ett igenkännbart varumärke är det förmodligen ett säkert sätt att använda din logotyp. Om du är en kändis eller offentlig person kommer en bild av ditt ansikte att fungera som en charm. Det viktiga är att hjälpa en potentiella följare eller kunder att känna igen din sida omedelbart.
Tips: Din sidas profilbild visas med 170 x 170 pixlar i webbläsaren på datorer och med 128 x 128 pixlar på mobilen. Den kommer att beskäras till en cirkel, så lägg inte några kritiska detaljer i hörnen.
När du har valt ett bra foto klickar du på Ladda upp profilbild.
Nu är det dags att välja omslagsbild, den mest framträdande bilden på din Facebook-affärssida.
Denna bild ska fånga kärnan i ditt varumärke och förmedla din varumärkespersonlighet. Den visas med 820 x 312 pixlar på datorer eller med 640 x 360 pixlar på mobilen. Bilden måste vara minst 400 pixlar bred och 150 pixlar hög, men den rekommenderade storleken att ladda upp är 720 x 315 pixlar.
När du har valt en lämplig bild klickar du på Ladda upp en omslagsfoto.
Sista steget innan din Facebook-företagssida är färdig är att välja om du vill använda Facebooks verktyg för mötesbokningar online. Har du behov av detta verktyg så väljer du Lägg till onlinebokning, om inte så går du vidare genom att klicka på Inte nu.
Sådär! Du har nu en Facebook-företagsida, även om den är extremt gles.
Naturligtvis, medan skelettet på Facebook-sidan för ditt företag nu är på plats, har du fortfarande lite arbete att göra innan du delar det med din publik. Oroa dig inte – din sida är ännu inte synlig för allmänheten. (Vi kommer att göra det senare i det här inlägget.) Det du ser nu är en förhandsgranskning.
Även om du kanske frestas att lämna informationen till senare, är det viktigt att fylla i alla fälten i din Facebook-sida i avsnittet Om från början.
Eftersom Facebook ofta är den allra första platsen som en kund går för att få information om dig, är det viktigt att ha med all information du vill att dina kunder ska ta del av här. Om någon till exempel letar efter ett företag som är öppet till 16:00 vill de bekräfta denna information på din sida. Om de inte hittar det kan de istället leta vidare tills de hittar en lämpligare lösning med tydligare öppetider.
Om du vill börja fylla i dina affärsinformation klickar du på Redigera sidinformation i toppmenyn. Från den här skärmen kan du dela all viktig information om ditt företag.
Startsida
Det här är din startsida på Facebook pages. Härifrån kan du kontrollera det mesta som sker och här har du menyer till alla inställningar och valmöjligheter för din företagssida.
Tjänster
Lägg till de tjänster du erbjuder dina kunder.
Recensioner
Se vad dina kunder, och besökare tycker om dina produkter och tjänster. I denna meny kan du även se vilka recensioner som har varit mest givande.
Skapa en sidbutik på Facebook. Här kan du:
Erbjudanden
Erbjudanden
Evenemang
Community
Marknadsför
Välj funktion
Tycker du att detta inlägg var till hjälp? Recensera gärna våra tjänster genom att klicka på länken. Glöm inte att gilla vår Facebooksida för fler guider och tips för att optimera din verksamhet på nätet!
Ställ gärna en fråga eller lämna en allmän kommentar om du vill!