Att ha en Facebooksida för ditt företag gör det lättare för människor att upptäcka och interagera med ditt varumärke online.
Är du fortfarande osäker? Här kommer tio bra anledningar..

2.5 Miljarder användare!
1.66 Miljarder användare som dagligen loggar in dagligen på Facebook! (Januari 2020)
Det är antalet dagliga aktiva användare (DAU) från och med januari 2020.
En Facebook-företags sida är det bästa sättet att få tillgång till detta enorma antal potentiella kunder över hela världen!
Här är några mer iögonfallande statistik om den otroliga omfattningen av Facebook (från januari 2020):
Att få människor att gilla din sida räcker inte för att ge ditt företag en långsiktig och hållbar väg till framgång.
Tänk om Facebook faktiskt försvinner en dag?
Vad händer om Facebook drastiskt minskar affärsmöjligheterna på plattformen? … eller drastiskt ökar annonskostnaderna?
Om de gör det, och du inte har anslutit dig till dina följare utanför Facebook, kommer du att ha problem.
Det är därför smarta företag samlar in e-postmeddelanden från Facebook-följare – så att de kan kontakta sin community utanför Facebook.
De flesta företag gör detta genom tävlingar, giveaways och nyhetsbrev.
Och det är ett beprövat system.
Men du måste också vara försiktig med hur du använder dina leads
E-posta dem konsekvent en eller två gånger i veckan med användbar information som också leder dem till din webbplats – där de förhoppningsvis blir kunder. Behöver du hjälp med detta? Kontakta oss på 2123.se så hjälper vi dig.
Att starta en Facebook-affärssida kostar dig exakt o kr förrän du börjar betala för annonser för att få personer att gilla din sida, öka inläggs synlighet och köra sponsrade annonser.
Facebook-annonser är relativt billiga jämfört med traditionella tryck-, radio- eller TV-annonser – och är 1000 gånger mer riktade.
Det finns otaliga fallstudier av företag som använder Facebook-annonser och andra annonstyper för att skapa affärsresultat.
https://www.facebook.com/business/success
Ett bra exempel är IcelandAir.
Det här internationella flygbolagets annonsresultat lyfte när de testade Facebooks funktion för optimering av kampanjbudget – resultatet var en ökning på 74 % av sökningar efter flygresor på deras webbplats till en lägre kostnad.
Varför skulle du inte du kunna göra samma sak för din typ av verksamhet och sänka kostnaderna för ditt nuvarande, sannolikt ineffektiva och alldeles för dyra marknadsföringsarbete?
Detta är en fortsättning på punkt tre i den här listan- och det är superviktigt.
Bara för att 1,66 miljarder människor använder Facebook varje dag betyder det inte att de alla vill gilla din sida.
I själva verket vill du inte att alla ska gilla din sida – för bara en liten andel av dem kommer faktiskt att engagera sig i dina inlägg.
Som visas i exemplet ovan kan du få enorma resultat genom att rikta in dina annonser.
Om du är ett lokalt företag rekommenderar jag att du riktar dina annonser till kunder inom en radie av 10-15 mil. Läs mer om målgrupper här
Annonserna kan kosta dig mer, men Likes och potentiella kunder är också riktade med precision istället för exempelvis en TV-reklam som kostar mängder med pengar men ändå inte träffar värst bra.
Med Facebook-annonser kan du vara säker – om du riktar annonsen korrekt.
Du kan också rikta in dina vanliga Facebook-inlägg, de organiska, utan kostnad!
Du kan schemalagda alla dina inlägg.
Inte alla av oss gillar siffror. Men du behöver inte vara orolig, Facebook Audience Insights som tillhandahålls på Facebooks Business är enkel att förstå – även för icke-tekniska personer. Och den ger bra information för företagare. Ta en titt på bilden nedanför: (Information på engelska, Svensk version kommer inom några månader)
Facebook Audience Insights är ett nytt verktyg som är utformat för att hjälpa marknadsförare att lära sig mer om sina målgrupper, inklusive samlad information om geografi, demografi, köpbeteende och mer. För svenska Facebook användare kommer detta vara tillgängligt från hösten 2020.
Som Facebook Audience Insights kan ses som ett kraftfullt komplement till Facebook Page Insigts där du kan:
Facebook Audience Insights ger dig möjlighet att se:
Och du kan se den här informationen för tre olika grupper av människor:
Audience Insights skiljer sig från Page Insights eftersom det tittar på trender om dina nuvarande eller potentiella kunder på Facebook, medan Page Insights tittar på interaktioner med din sida (dvs. gillar, kommentarer och delningar)
Förutom att vara en plats att bygga en kundbas och sälja produkter på så kan en Facebook-företagssida göra underverk för att hjälpa dig att bygga varumärkeslojalitet.
Vad betyder det exakt?
Om du konsekvent tillhandahåller värdefullt och underhållande innehåll kommer dina följare att vara lojala – även när du gör misstag.
Nu för tiden letar människor online för att hitta företag att köpa från – och de söker ofta på sociala medier.
Om dina anhängare ser att du är aktiv och lyhörd, är de mycket mer benägna att göra affärer med dig än ett företag utan Facebook-närvaro eller en dåligt fungerande sida.
Tänk till exempel på det fantastiska exemplet på Airbnbs Facebook-sida.
Airbnb förlitar sig mycket på användargenererat innehåll från sina nöjda kunder för att fylla deras flöde.
Detta låter dem visa upp fantastiska, exotiska platser som deras anhängare kan bli kär i.
Och eftersom Facebooks algoritm ÄLSKAR visuellt innehåll jämfört med enkla länkar ökade Airbnbs strategi deras organiska räckvidd ordentligt.
Dessutom använder varumärket varje kampanj som en chans att interagera med kunderna.
Genom att lyfta fram kundvård och lära känna deras fans behov och behov genom att ställa frågor får Airbnbs inlägg massor av engagemang som ett resultat.
Smarta Facebook-sidägare använder sina sidor för att driva trafik till sina webbplatser.
Om allt du gör på Facebook är att engagera dig på dina inlägg, uppnår du inte riktigt många affärsmål utan blir istället en underhållare. Så börja använda länkinlägg för att driva trafik till din webbplats istället.
Det fantastiska med länkinlägg är att Facebook genererar en fin stor bild av din hemsida till ditt inlägg (om du har möjliggjort detta på din webbplats vill säga). Dessa breda bilder klickas ofta och gärna av personer nyfikna på dig, dina produkter eller tjänster.
Att publicera länkar till din webbplats är en viktig del av alla Facebook-innehållsstrategier.
Gillar, kommentarer och delningar är mindre för länkposter – och det är bra – för målet är att driva trafik med dessa inlägg, inte nödvändigtvis att få engagemang på Facebook.
Slutsatsen: Att ha en Facebook-sida kommer att öka din webbtrafik avsevärt om du använder rätt inläggsstrategier.
Ämnet SEO och Facebook debatteras en del på nätet. Vissa hävdar att informationen i avsnittet ”Om” på en företagssida skrapas (indexeras) och därmed kan sökas av Google. Det är svårt att exakt verifiera eller bestrida detta påstående. Men söker du efter ett företag som funnits ett tag och som har haft en Facebooksida en stund så kommer oftast den informationen upp i resultatfältet på Google Search. Det i sig pratar för att du som företagre ska använda dig av Facebook då Google oftast är det första stället dina kunder hittar din verksamhet på.
De allra flesta Facebook-användare kommer åt Facebook via sina mobila enheter. När den här trenden växer blir det allt viktigare för ditt företag att ha en närvaro på Facebook.
Det fantastiska med en Facebook-sida är att Facebook gör tunga lyft för dig genom att optimera din sida för både stationära och mobila enheter. När människor ser din Facebook-sida på en mobil enhet visar den användare:
Öppettider
Adress
Recensioner
Telefonnummer för att ringa direkt eller kontakta dig på andra sätt direkt från Facebook-appen. Just därför är det så viktigt att få med all din kontaktinformation på din Facebook-sida.
Du vill inte att kunder ska behöva söka runt för att ta reda på hur de ska kunna spendera sina pengar!
En intressant funktion på Facebook-sidor låter företag spionera på konkurrenter. Nu betyder det inte att du kan se över deras axlar och kolla in försäljning eller resultat från deras annonser, men det är ett utmärkt sätt att se hur andra i ditt område och din nisch växer på Facebook.
Gå bara till insynsöversikten på din sida (se skärmdumpen ovan) och bläddra sedan längst ner.
När du har lagt till några konkurrerande sidor ser du något liknande:
Du kan själv lägga till flera sidor för att hålla koll på och jämföra med.
Om du har svårt att hitta konkurrenter kommer Facebook att föreslå sidor baserade på konkurrens i ditt område eller bransch. Välj sidor genom att klicka på ”Bevaka Sida” eller sök efter sidor i sökrutan.
Då kan du jämföra din sid-prestanda mot konkurrenternas.
”Sidor att bevaka” är också bra för att få idéer.
Om du till exempel ser att en sida har exploderat och fått många nya gillar kan du besöka sidan för att se vad de gör rätt. Kanske hade ett inlägg stor framgång och du kan kopiera vad de gör på din sida för att få fler ”Likes”.
Det här kanske inte ger dig massor av insikt, men ibland kan bara lite motivation få dig att bryta dåliga vanor på Facebook och förbättra din publiceringsteknik och annonsering.
När allt kommer omkring vill inget företag ha en konkurrent som slår dem i mest likes!
Förhoppningsvis har dessa tio fördelar övertygat dig om att det är en absolut idé att ha en Facebook-affärssida.
Jag personligen kan inte tänka mig att driva ett företag och INTE ha en Facebook-sida.
Lycka till!
Tycker du att detta inlägg var till hjälp? Recensera gärna våra tjänster genom att klicka på länken. Glöm inte att gilla vår Facebooksida för fler guider och tips för att optimera din verksamhet på nätet!
Ställ gärna en fråga eller lämna en allmän kommentar om du vill!