Därför behöver ditt företag en Google My Business sida
Vad är Google My Business och hur kan du dra nytta av det?
Google My Business (GMB) är en gratistjänst från Google för entreprenörer som vill visa upp sina verksamheter på olika Google-produkter som i exempelvis kartor (Google Maps) och i sökresultat (Google Search).
Att ”Googla” är ett begrepp de flesta av oss känner till och en tjänst som vi dagligen använder både privat och i våra arbeten. Trots att det finns flera andra alternativ på nätet är det just Google som har blivit världsledande och som de flesta av oss använder. Det är just det som gör att du med ett företag inte bör hoppa över den här informationen.
Som företagare är ditt mål ofta att nå ut till fler kunder, de flesta av oss, använder Google dagligen. Ju mer information vi delar med oss av till Google, desto mer ger Google tillbaka och dina framtida kunder kommer lättare kunna hitta just dig bland dina konkurrenter.
Hur fungerar det då?
Kunder söker efter:
Företagsnamn Telefonnummer E-post Hemsida Hitta till dig
Kunder kan ge dig:
Recensioner Kommentera dina tjänster Mer trafik till din hemsida
Du kan:
Lägga till produkter och tjänster Visa öppettider och kontaktuppgifter Lägga till uppdateringar och händelser Schemalägga möten Lägga till attribut (t.ex. parkeringsmöjligheter, betalningsalternativ osv) Tilldela butikskoder (exempelvis om du har flera butiker) Få meddelanden (SMS, WhatsApp, mejl osv) Skapa annonser Få fler följare
Första steget är att skapa en företagssida på Google (klicka här för att skapa denna). Det är enkelt och det tar inte mer än 10 minuter att fylla i grundinställningarna. Lägg till den information som dina kunder kan behöva för att komma i kontakt med dig och din verksamhet. I exemplet ovan kan du se 2123´s My Business-sida.
Google My Business är ett kraftfullt sätt att få fler kunder men samtidigt enkelt i både till utseende och i funktionalitet.
När du har fyllt i dina uppgifter är det sedan dags att logga in på din sida. Väl inloggad kan du nu se en menyrad i vänster kant (på dator, se bild ovan). Där finns flera olika menyval där du bland annat kan förändra utseendet för att passa bättre till just din verksamhet och företagsfärger.
I samma meny kan du även lägga till produkter, läsa och besvara recensioner, dela fotografier och hålla dina kunder uppdaterade med nyheter. En rekommendation är att du väljer menyval ”Tjänster” och tilldelar din sida alla de tjänster som ditt företag är verksamt inom. På så viss kommer ditt företag att synas över de vanliga (organiska) sökresultaten som syns vid en Google-sökning.
Tips: Har du inte sedan tidigare ett konto hos Google så behöver du skapa ett, det kan du göra här.
Vi tar en närmare titt på..
När din Google My Business-sida är helt ny behöver du fylla i alla dina viktiga uppgifter. Google är användarvänligt och kommer påminna dig om vilka uppgifter som fattas och behöver uppdateras.
Klicka på prenumeration för att visa menyn på höger sida (se bild)
Här kan du dela din företagsprofil på ett enkelt sätt
En bra funktion är Googles chat-funktion. För att kunna använda denna krävs att du laddar ned Google My Business appen i Google Play eller i App Store, du hittar direktlänk i den gröna rutan.
Ladda ned Google My Business till din enhet:
För Android
För Apple
Under fliken ”Inlägg” hittar du fem olika möjligheter till uppdateringar du kan gör på din GMB-sida.
Du kan lägga till produkter, erbjudanden, uppdateringar och evenemang. I pandemin under 2020 har även tillvalet ”covid-19” lagts till för att du enkelt ska kunna informera dina gäster och kunder om vilka åtgärder och rutiner som gäller för din verksamhet.
Informationsfliken ger dig en bra överblick av vilken information du delar.
När du klickar på fliken ”Information” så får du upp en rad olika inställningar som är enkla att fylla i. Se till att de uppgifter du fyller i stämmer överens med de uppgifter som du har på din hemsida.
Har du tillfälliga öppettider eller av någon anledning behöver stänga verksamheten på Google så kan du göra det här.
Fliken insikter är viktig för dig som vill ”grotta” ned dig i statistik.
Här kan du se hur kunder söker efter ditt företag, vilka sökord som används, om de söker efter din verksamhet i Google Search eller Google Maps. Här finns mängder med nyttig information som du använda för att finjustera dina annonser och din hemsida. Du kan även se statistik över dina bilddelningar men även över dina kunder/gästers bilddelningar.
5/5
Fler stjärnor visar dina kommande kunder ditt kundvärde
En ovärderlig tjänst för din verksamhet är recensioner.
Recensioner är ett sätt för dina besökare/kunder osv att ge dig och din verksamhets tjänster ett omdöme. Självklart är bra recensioner att föredra då det visar nya kunder och gäster vad verkliga människor tycker om kontakten de har haft med ditt företag. Samtidigt är viss negativ kritik minst lika viktig då det ger dig ett gratisverktyg att utveckla din verksamhet och förbättra dina tjänster med. Kom ihåg att alltid försöka bemöta både positiv och negativ kritik sakligt och utan att skapa en offentlig diskussion. Be hellre kunden/gästen osv att kontakta dig via mejl för att lösa ett eventuellt problem som uppstått. Ett annat bra sätt att kommunicera med dina följare, besökare, gäster och kunder är att besvara deras recensioner och att tacka för att de har använt dina tjänster. Det uppskattas och ger dig mer utrymme att skapa en positiv relation till och kanske är det just det som gör att kunden kommer tillbaks till dig igen.
Tips: Kör du en kampanj just nu? Passa på att länka den vid svar på en recension som tack för att dina kunder recenserar dig.
Är ni flera som driver verksamheten?
Lägg till flera användare och skapa en gemensam e-postlösning.
Foton som dina kunder lägger upp ger dig gratis publicitet!
Lägg upp egna bilder och videos på din verksamhet, personal, produkter och mycket mer. Under fliken ”Foto” kan du även se bilder som dina kunder/gäster har lagt upp.
Fliken ”Produkter” ger dig som företagare stora möjligheter att visa upp det du säljer. Skapa kategorier, visa priser, kör kampanjer och erbjudanden.
Ingår tjänster i din affärsmodell?
Då kan du, på samma sätt som under fliken ”Produkter”, välja att skapa olika kategorier och underkategorier av ditt utbud. Lägg därefter till en prissättning om du så önskar. Tydlig information ger dina kunder ett starkare förtroende till dig och din verksamhet.
Alla företag har sina företagsfärger och självklart vill du spegla dessa även på din Google My Business-sida.
En företagssida från Google är enkel, den har en simpel design och det har sina fördelar. Den laddar snabbt, den kräver inte för mycket och den har den viktigaste information för att en kund ska kunna kontakta dig. Tyvärr blir en sådan sida inte alltid estetiskt det bästa. Man kan ändå ändra färgkombinationer i 10 olika temamöjligheter och ändra typsnitt på sidan.
Tips: Klicka dig vidare på ”Mer” för att uppdatera webbplatsens namn eller om du skulle vilja avpublicera sidan utan att för de delen ta bort den helt.
Tycker du att detta inlägg var till hjälp? Recensera gärna våra tjänster genom att klicka på länken. Följ 2123.se på Facebook för att ta del av fler guider!